søndag den 14. august 2011

Tuff...!

En hård dag...desværre med en udelanding til Mads. Øv!! ... og til alle andre danskere i øvrigt.

Vi havde klart regnet med bedre vejr i dag, men det blev svært. Rigtig svært. En front var hastigt på vej mod os, og der var kraftig vind, der blot tiltog mere og mere i styrke. Boblerne var særdeles besværlige at fange, og det var nærmest umuligt at komme op til basen.

En beretning fra dagen: Umiddelbart efter startlinjen åbnede kom jeg afsted sammen med tyskerne+div. andre, selv om vi ikke var i top. Og der gik ikke længe inden vi kom i problemer. Lavt nede...og uden mange ideer, blev jeg hængende lidt i en bobbel, da to tyskere prøvede at gå videre. Jeg flytter mig lidt, og ud af ingenting giver den pludselig 2 m/s - men der skulle krænges maksimalt.

Generelt skulle alt bare søges - og alle muligheder for højdevinding udnyttes. Jeg undgik at komme rigtigt lavt videre ned mod første sektor, og fik til sidst kontakt mod en gade øst for sektoren, der dog umiddelbart intet gav. Men pludselig, efter koncentreret søgen; 3 m/s op til næsten 2100m MSL. Helt oppe under basen fungerede det faktisk, og jeg kunne tage resten af gaden ind for at vende marginalt. Og meget belejligt...gaden tilbage i den kraftige medvind hele vejen til 2. sektor (Ja, faktisk blev det ben kørt med 110 km/t).

Efter rådslagning med camp-DK blev taktikken, at gå så langt som muligt i 2. sektor - for dermed at få maksimal distance, da det både fra min synsvinkel - og hjemme fra pladsen - så ud til at være umuligt at komme hjem (samtidig vidste vi, at alle tyskerne var udelandet). Efter at have vendt helt ude i kanten af sektoren, gik det langsomt tilbage mod vest langs lidt gade - dog i en alt for sydlig retning. Jeg bliver til sidst nødt til at krydse - og kan se en sky langt, langt ude. Jeg må til sidst erkende, at den ikke kan nås - og meget belejligt kan jeg sætte den på Albstadt-Degerfeld (igen! - og fuldstændig badet i sved).

En interessant tur, som desværre ikke ser ud til at at blive gyldig for std. klassen. Der skal bare én mere over 100km, men men.... Lidt surt ikke at blive belønnet det hårde arbejde.

Jeg fik et slæb hjem....og da slæbepiloten ser, der kommer en regnmur hastigt imod os, må vi flyve mellem 200-220 km/t i flyslæbet for at prøve nå Musbach i tide. Med +200m 28km ude kobler jeg - men må alligevel tage et par kurver for at være sikker på at nå hjem (modvinds-komponenten var her ca. -55km/t). På glidet hjem lukker regn-muren helt til foran mig - og jeg kan slet ikke se Freudenstadt. 5km før flyvepladsen og med maksimal hastighed er jeg klar til at sætte den hurtigt på en mark, da jeg får øje på flyvepladsen. Jeg går direkte på den, og lander i styrtende regnvejr, og kan næsten ikke se frem for mig. Herefter var jeg fanget de næste 30 min. i cockpittet, mens den stilnede lidt af. En noget speciel oplevelse ;)

I morgen kan vi måske flyve bag på fronten om eftermiddagen...det bliver sikkert svært igen. Men vi går efter dagssejren!

/Morten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar