fredag den 12. august 2011

Fra 2A's cockpit...

Som allerede skrevet: En stor dansk dag er forbi; Mads Linaa er suveræn dagsvinder i klubklassen. En rigtig flot præstation! Tyskerne får nok prygl af deres træner i aften ;) Samtidig lå Kristian Larsen længe til en dagssejr i standardklassen, men ser desværre ud til at inkassere straftpoint grundet for lav højde i ankomstcirklen…men stadigvæk, kongeligt!

(......)

Lidt fra 2A’s cockpit (Selvrangsagelse for at lukke dagen): I morges så vejret ikke særligt lovende ud, og der var vist ikke nogen, der rigtigt troede på det. Men det udviklede sig til den rigtige side, og første start blev sat til 13:15. Det var dog meget vanskeligt at komme op, og flere klubklassefly måtte ned for omstart. Og da de landede fik de ikke lov til at starte, før standardklassen var slæbt op – selv om deres startlinje allerede var åbnet. Meget problematisk, da det tager ca. 1 time for hver klasse at blive slæbt op. Også standardklassen havde store problemer, og flere måtte omstarte…og kunne ikke komme op. Det er endnu uvist, om der var piloter, der slet ikke kom af sted på opgaven…Meget kaotisk.

Vejret blev noget bedre, end der ved briefingen var forudsagt – helt op til 2000m MSL. Men det var ofte særdeles svært at finde boblerne – og i særdeleshed at komme i top. Det var generelt svært hele vejen rundt, og samtidig kom der hastigt en front ind fra vest. Jeg fik selv en dårlig start, og måtte gå alene – og kom også til at flyve helt alene hele vejen rundt. Allerede kort efter starten var jeg lavt over Winzeln – før første sektor. Anden sektor gik noget bedre i medvinden. Men samtidig laver jeg her dagens første fatale fejl: Møder tyskerne og Kristian (V1) i samme højde på vej tilbage, men vælger at tage nogle flere km., i stedet for at vende om og følge dem hjem. Rigtig dumt.

På vejen hjem dør det helt ud. På et tidspunkt har jeg +10m, men taber det hurtigt igen. 8km før Musbach er jeg nede i ca. 300m AGL sammen med en tjekke. Jeg finder en bobbel, som vi først stiger marginalt i, og derefter kan holde højden (det ender selvfølgelig med tjekken kommer hjem). Jeg er lidt højere, og har -20m på Musbach. Jeg kunne sandsynligvis være gået hjem med lidt strafpoint, men tænker, at det ikke kan betale sig. En rigtig dum beslutning. Efter noget tid kommer en franskmand, og jeg flytter mig sammen med ham ca. 500m væk fra tjekken over til et fly, der ligger 100m højere og kurver. Vi krydser her en lille dal – og bliver nærmest kastet til jorden med -7m/s og taber 200m ud af ingenting. En fatal beslutning, der kommer til at koste mig konkurrencen. Rigtigt ærgerligt…men det er marginaler, der tæller, og de var desværre imod mig i dag.

Derfor har jeg nok udspillet min chance i denne konkurrence, men kan til gengæld nu stoppe med at se på den samlede stilling, og flyve helt frit. Fra nu af kan der eksperimenteres – og målet må være at tage en dagssejr. Samtidig er der stort mandefald blandt favoritterne: Puskeiler, der ellers nok må være seeded 1, er ude. Courtial, franskmændenes bedste kort, er ude. Maddocks, Australiens chance, er ude. Og også engelske Tom Smith røg i dag. På den anden side har Felipe Levin slået et stort hul i toppen, og der skal noget ekstraordinært til, hvis ikke han skal vinde konkurrencen.

Desværre var der også et havari i standardklassen i dag efter en udelanding med en australsk asw-
28. Han kom heldigvis ikke selv noget til, men flyet er kaput, og kommer ikke ud at flyve igen.

(......)

MEN…en STOR dansk dag. Mads Linaa er nu på en samlet 1. plads!!!! … og Kristian Larsen ligger rigtigt godt i standardklassen. Det bliver rigtigt spændende at følge. Og vejret…ved vi intet om – ud over at det generelt ikke ser godt ud.

/Morten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar