søndag den 15. august 2010

Avs!

Så blev dagen i dag også aflyst for standardklassen - selvom konkurrencenledelsen ikke var meget for det. Selv den mindste mulighed skal udnyttes. Ingen tvivl om det. Så der sker ikke det store på flyvepladsen i dag. Puskeiler(der deltog i grand-prix finalen i Chile), har lige vist en promo video for Grand Prix gliding. Ser spændende ud. Vejret de næste par dage ser desværre ikke alt for godt ud, men nu må vi se...

Dagen i går var marginal. Lav basehøjde, og kun cumulus-lignende skyer rundt omkring. Min plan var at gå med en gruppe, da der, taget det svage vejr i betragtning, sandsynligvis kunne blive god brug for at afsøge et større område. Men, planen gik ikke helt som forventet. Èt dårligt optræk i en bobbel - og de tre stykker jeg var gået med røg 100m op over mig.

Første vendepunkt var mod nord inde over Schwartzwald. Vendepunktet lå på en knold - og med den lave base blev det lige spændende nok. I hvert fald for en fladlandspilot som mig. Når man kan se vindmøllerne på toppen rotere meget tæt på - og man samtidig ligger i en svag bobbel, der ikke rigtig vil give noget - så kommer man til at svede lidt. Men det gik da til sidst.

Andet ben mod syd var lidt mere afslappende - selvom skyerne bare ikke fungerede. Benet mod øst, i retning mod Schwabisch alp, var dækket af et kraftigt tiltagende cirruslag - og kun ganske få markeringer, samt en ganske betydende modvind. Jeg kom ret hurtigt meget lavt - og lå i lang tid fra mark til mark(150-250m agl), hvor jeg kun lige kunne holde højden. Da jeg endelig fik en bobbel til 700m agl(basen) var jeg helt alene - og gled stort set lige i jorden. Kunne måske godt have presset den lide mere, meeen sikkerhedsmæssigt synes jeg på tidspunktet det var rigtigt at sætte den på en fin mark. Det skal hertil siges, at 2 fly blev skadet under udelanding i går. Den ene inde i selve Schwartzwald. Piloterne er heldigvis ikke selv kommet noget til. Ved endnu ikke om de kan flyve videre. Men sikkerheden blev endnu engang diskuteret på briefingen - og det blev understreget, at det altid kun er piloten selv, der kan tage beslutningen om, hvor meget man vil presse den.

Man skal virkelig have heldet med sig sådan en dag. Og ikke mindst, så har man uden tvivl stor fordel af at flyve i en gaggle. Jeg så flere gaggler passere mig i lav højde fra min mark. Dog kunne jeg umiddelbart ikke forstå hvordan så mange andre kom helt ud og fik vendt mod øst. Men det viser sig, at flere piloter(de lokale, heriblandt Puskeiler og Welch), har taget turen ud øst på via skræntflyvning på Schwabisch alp. Det var ikke lige noget der var med i mine overvejelser i går. 4K, som jeg står ved siden af på gridden, fortalte mig, at han selv var gået med på skrænten. Men da han kom ud til vendepunktet mod øst - kunne han ikke komme op til det. Skrænten var simpelthen for lav i forhold til vendepunktet;)

Det kostede desværre rigtig mange points. Havde det været i DK havde en sådan dag stort set været betydningsløs. Men sådan er det ikke her. Det har selvfølgelig både fordele og ulemper. Men, det er vel en lige så stor præstation at komme længst på en dag med elendigt vejr, som det er at banke igennem på en dag med kongevejr. Dog er resultaterne fra i går noget tilfældige/mixet - og flere virkelig gode piloter et sat langt tilbage.

Så er strømmen ved at løbe ud. Men lige en lille sjov historie fra gridden i går: En tysker, jeg ikke vidste hvem var, kom over og spurgte om han måtte prøve at sidde i 2A's cockpit, hvilket han aller nådigst fik lov til. Jeg fandt så senere ud af, at det var Arndt Hovestadt, der lige har vundet VM i klubklasse;) Han var selv på udgik efter en discus a(altså den gamle model med a-krop), da han mente det var fremtiden i klubklassen. Ganske interessant...

Kom med noget rigtigt flyvevejr NU, bitte!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar