fredag den 3. juli 2009

Lidt om de sidste dages flyvning...

Efter 5 dages flyvning i træk, har vi i dag en hviledag; det er sådan set meget rart, da de sidste par dage ikke ligefrem har været lette.

30.06.09 - En rigtig varm dag med tørtermik til mellem 800-1200m. Ikke ligefrem en ønskesituation over de finske skove. Opgaven var en AAT på 3:30 - og vejret taget i betragtning nok ikke nogen optimal opgave. Vi startede ud mod vest, hvor det var rigtig svagt - ca. midt i sektoren kom der dog nogle skyer, og de gik faktisk helt op til 1600m. Længere ude mod vest var der masser af skyer, men det var jo desværre ikke den vej vi skulle. Det var i øvrigt lidt at et sats at køre ud til skyerne mod vest, da man næsten med sikkerhed ville gå langt over tid, da vejret mod nord og øst så elendigt ud.

Men vi vendte mod vest, og gled ud mod tykkere og tykkere cirrus-lag. V1 kom til at ligge alene i den nordlige sektor, og havde, så at sige, ikke nogen chance, hvilket da også resulterede i en udelanding. Den nordlige sektor var i øvrigt meget besværlig, da der så godt som ingen udelandingsmuligheder var - kombineret med den lave tørtermik; en farlig cocktail. Jeg kørte selv ud over et stort ulandbart område, hvor jeg fik en bobbel i 700m. Herfra ville jeg lige præcis kunne nå tilbage til en mark, jeg forud havde udset mig. Ikke desto mindre kunne jeg se to klub-klasse flyvere ankomme til boblen under mig i ca. 300 m. De fik fat i boblen(heldigvis), men havde ikke haft andre muligheder end træerne, hvis den ikke var gået...

Resten af turen var ren gaggle, og sidste bobbel til slutglid tog godt 15 mins i ca. 0,1-0,2 m/s. Man er træt efter sådan en tur!












01.07.09
- Dagen lignede igen en gaggel-dag i svag tørtermik, og sådan startede det også. Mod vest kom der dog flere og flere skyer, og heldigvis var det også i den retning, som opgaven lå. Der var dog et stykke derud, og skyerne var besværlige; de gav ikke rigtig så meget som de så ellers gav udtryk for. Opgaven var en kort AAT på 2:30 - og det var herligt at komme lidt væk fra de meget stressende gaggler, da vi nåede skyerne.

02.07.09 - Næsten 600km til standard-klassen; det var vi noget forundret over - taget vejret i betragtning, og den sene start. Efter udsættelse af starten valgte man dog at holde fast i a-opgaven, og vi blev sendt op til en base på ca. 1200m. Den hævede sig dog langsomt, og vi kom afsted i ca. 1600m.

Et stort blåt hul skulle først gennemglides - og de første skyer vi mødte ville ingenting give. Jeg endte derfor efter blot 40 km i 300m - og det lignede egentlig en udelanding. Jeg kom dog op igen - men med en hastighed på 69km/t i snit havde jeg en beregnet ankomsttid på Rayskala estimeret til kl. 22:00. Det så ikke ligefrem lyst ud, men det begyndte dog at gå lidt bedre. Store udkagninger, regnbyger og blå huller prægede vejret - og der måtte flyves meget ud af kurs. Vejret blev dog aldrig rigtig godt, førend vi kom ud vest på. Her fungerede det virkelig med skygader og bobler op til 5 m/s; hastigheden steg og den estimerede ankomsttid kom helt ned på 20:30.

Men det var sidst på dagen - og skyerne forsvandt lige så stille mod syd. Jeg valgte til sidst at køre med 2 franskmænd, men luften virkede til at være helt død - og ikke engang lidt reduceret synk kunne vi finde. Derfor endte det med en udelanding på en fin græsmark.

Helt ufatteligt var der dog flere der fandt termik helt ind til omkring 21:30, hvor de sidste landede. Men det har været chancebetonet hvem der har været heldige at finde den sidste bobbel - og det havde uden tvivl været mere passende med den godt 300km b-opgave, der også blev udleveret på briefingen. Nr. 1 og 3 på den samlede resultatliste udelandede også - hvorfor de selvfølgelig ikke længere har nogen chance - da dagen gav 1000 point.

Den nuværende nr. 1, Felipe Levin, fra Tyskland ligner nu en sikker vinder i standard-klassen. Den skal bare flyves hjem. Han har i øvrigt over 2000 timer....altså i discus!;)

/Morten

P.S. Efter længere tids overvejelse har Hr. Stigsen nu fundet frem til at hans største ønkse til jul, er det skønneste aerodyn af dem alle; en Jantar!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar