tirsdag den 7. juli 2009

Et kort tilbageblik og den sidste konkurrencedag

Så er vi alle vel hjemme fra Finland igen - og en kæmpe oplevelse rigere. Der var den sidste dag ikke rigtig tid til at få skrevet på bloggen, så her kommer et kort resumé:

Den aflyste dag, d. 03.07.09, viste sig fra lidt over middag alligevel at blive ganske fin; vejret så i hvert fald rigtig godt ud. Der var derfor nogen utilfredshed blandt de forskellige hold over, at dagen allerede på briefingen blev aflyst. Jeg tror det delvist var en sikkerhedsmæssig beslutning, da flere af hjemhentningerne fra dagen forinden havde varet til langt ud på natten.

Istedet blev vi sendt ud at flyve d. 04.07.09, hvor vejret var marginalt - og en AAT på 2:30 blev udskrevet. Det viste sig for de fleste ikke muligt at udnytte tiden, da vejret klappede totalt sammen til sidst. Begge klasser fløj samme opgave bestående af 3 sektorer - og stort set alle gik afsted lige da startlinien åbnede. Første sektor blev vendt ca. 5 km inde - hvorefter en kæmpe skygade førte os ind til ca. midten af næste sektor. Efter ca. 100 km havde jeg et snit på 130 km/t - men kunne dog godt se, at vejret generelt, og i særdeleshed ind mod Rayskala, var helt lukket sammen. Det blev derfor til bedste glid hjemad mod den sidste sektor - hvor det dog alligevel ikke viste sig at være noget problem at få slutglid. Problemet var derimod at udnytte tiden, og eneste mulighed var at glide så langt ud i sektoren som muligt.

Dagen gav ikke mulighed for den store varation i strategivalg, da der stort set kun var én rute at flyve. Da dagen samtidig ikke gav så mange points, blev der heller ikke rykket det store på den samlede stilling - og det endte med tysk triumf i begge klasser....vi fik dog lige en dagssejr med hjem;)


2A's sidste glid under konkurrencen med Daniel Seitzinger fra Tyskland - han er 19 år, sportssoldat og endte som nr. 3 i standardklassen. Næste billede af taget under den store skygade af Anders Hamre fra Norge, der fløj cirrus i klubklassen.











Konkurrencen blev sluttet af med hangar-fest om aftenen og præmie-ceremoni dagen efter. Der kan fortælles utroligt meget om denne fantastiske konkurrence. Generelt kan man sige, at selve organisationen ikke var overbevisende - det var derimod rammerne, stemningen, flyvningen osv., der tilsammen skabte en uforglemmelig oplevelse. Der er noget helt særligt over et verdensmesterskab, og det bør være et mål for enhver juniorpilot at deltage i heri!


Hotel Cumulus i Hameenlinna, en gyrokopter og svæveflyvetrailere i kø til færgen mod Stockholm














V1 ankomst sidste konkurrencedag. Pilot-V1 havde 2 mål for dagen: At lave et lowpass på vestjysk manér - samt at drikke sin medbragte flaske whiskey. Mission udført;)









/Morten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar