tirsdag den 7. juli 2009

Et kort tilbageblik og den sidste konkurrencedag

Så er vi alle vel hjemme fra Finland igen - og en kæmpe oplevelse rigere. Der var den sidste dag ikke rigtig tid til at få skrevet på bloggen, så her kommer et kort resumé:

Den aflyste dag, d. 03.07.09, viste sig fra lidt over middag alligevel at blive ganske fin; vejret så i hvert fald rigtig godt ud. Der var derfor nogen utilfredshed blandt de forskellige hold over, at dagen allerede på briefingen blev aflyst. Jeg tror det delvist var en sikkerhedsmæssig beslutning, da flere af hjemhentningerne fra dagen forinden havde varet til langt ud på natten.

Istedet blev vi sendt ud at flyve d. 04.07.09, hvor vejret var marginalt - og en AAT på 2:30 blev udskrevet. Det viste sig for de fleste ikke muligt at udnytte tiden, da vejret klappede totalt sammen til sidst. Begge klasser fløj samme opgave bestående af 3 sektorer - og stort set alle gik afsted lige da startlinien åbnede. Første sektor blev vendt ca. 5 km inde - hvorefter en kæmpe skygade førte os ind til ca. midten af næste sektor. Efter ca. 100 km havde jeg et snit på 130 km/t - men kunne dog godt se, at vejret generelt, og i særdeleshed ind mod Rayskala, var helt lukket sammen. Det blev derfor til bedste glid hjemad mod den sidste sektor - hvor det dog alligevel ikke viste sig at være noget problem at få slutglid. Problemet var derimod at udnytte tiden, og eneste mulighed var at glide så langt ud i sektoren som muligt.

Dagen gav ikke mulighed for den store varation i strategivalg, da der stort set kun var én rute at flyve. Da dagen samtidig ikke gav så mange points, blev der heller ikke rykket det store på den samlede stilling - og det endte med tysk triumf i begge klasser....vi fik dog lige en dagssejr med hjem;)


2A's sidste glid under konkurrencen med Daniel Seitzinger fra Tyskland - han er 19 år, sportssoldat og endte som nr. 3 i standardklassen. Næste billede af taget under den store skygade af Anders Hamre fra Norge, der fløj cirrus i klubklassen.











Konkurrencen blev sluttet af med hangar-fest om aftenen og præmie-ceremoni dagen efter. Der kan fortælles utroligt meget om denne fantastiske konkurrence. Generelt kan man sige, at selve organisationen ikke var overbevisende - det var derimod rammerne, stemningen, flyvningen osv., der tilsammen skabte en uforglemmelig oplevelse. Der er noget helt særligt over et verdensmesterskab, og det bør være et mål for enhver juniorpilot at deltage i heri!


Hotel Cumulus i Hameenlinna, en gyrokopter og svæveflyvetrailere i kø til færgen mod Stockholm














V1 ankomst sidste konkurrencedag. Pilot-V1 havde 2 mål for dagen: At lave et lowpass på vestjysk manér - samt at drikke sin medbragte flaske whiskey. Mission udført;)









/Morten

fredag den 3. juli 2009

Lidt om de sidste dages flyvning...

Efter 5 dages flyvning i træk, har vi i dag en hviledag; det er sådan set meget rart, da de sidste par dage ikke ligefrem har været lette.

30.06.09 - En rigtig varm dag med tørtermik til mellem 800-1200m. Ikke ligefrem en ønskesituation over de finske skove. Opgaven var en AAT på 3:30 - og vejret taget i betragtning nok ikke nogen optimal opgave. Vi startede ud mod vest, hvor det var rigtig svagt - ca. midt i sektoren kom der dog nogle skyer, og de gik faktisk helt op til 1600m. Længere ude mod vest var der masser af skyer, men det var jo desværre ikke den vej vi skulle. Det var i øvrigt lidt at et sats at køre ud til skyerne mod vest, da man næsten med sikkerhed ville gå langt over tid, da vejret mod nord og øst så elendigt ud.

Men vi vendte mod vest, og gled ud mod tykkere og tykkere cirrus-lag. V1 kom til at ligge alene i den nordlige sektor, og havde, så at sige, ikke nogen chance, hvilket da også resulterede i en udelanding. Den nordlige sektor var i øvrigt meget besværlig, da der så godt som ingen udelandingsmuligheder var - kombineret med den lave tørtermik; en farlig cocktail. Jeg kørte selv ud over et stort ulandbart område, hvor jeg fik en bobbel i 700m. Herfra ville jeg lige præcis kunne nå tilbage til en mark, jeg forud havde udset mig. Ikke desto mindre kunne jeg se to klub-klasse flyvere ankomme til boblen under mig i ca. 300 m. De fik fat i boblen(heldigvis), men havde ikke haft andre muligheder end træerne, hvis den ikke var gået...

Resten af turen var ren gaggle, og sidste bobbel til slutglid tog godt 15 mins i ca. 0,1-0,2 m/s. Man er træt efter sådan en tur!












01.07.09
- Dagen lignede igen en gaggel-dag i svag tørtermik, og sådan startede det også. Mod vest kom der dog flere og flere skyer, og heldigvis var det også i den retning, som opgaven lå. Der var dog et stykke derud, og skyerne var besværlige; de gav ikke rigtig så meget som de så ellers gav udtryk for. Opgaven var en kort AAT på 2:30 - og det var herligt at komme lidt væk fra de meget stressende gaggler, da vi nåede skyerne.

02.07.09 - Næsten 600km til standard-klassen; det var vi noget forundret over - taget vejret i betragtning, og den sene start. Efter udsættelse af starten valgte man dog at holde fast i a-opgaven, og vi blev sendt op til en base på ca. 1200m. Den hævede sig dog langsomt, og vi kom afsted i ca. 1600m.

Et stort blåt hul skulle først gennemglides - og de første skyer vi mødte ville ingenting give. Jeg endte derfor efter blot 40 km i 300m - og det lignede egentlig en udelanding. Jeg kom dog op igen - men med en hastighed på 69km/t i snit havde jeg en beregnet ankomsttid på Rayskala estimeret til kl. 22:00. Det så ikke ligefrem lyst ud, men det begyndte dog at gå lidt bedre. Store udkagninger, regnbyger og blå huller prægede vejret - og der måtte flyves meget ud af kurs. Vejret blev dog aldrig rigtig godt, førend vi kom ud vest på. Her fungerede det virkelig med skygader og bobler op til 5 m/s; hastigheden steg og den estimerede ankomsttid kom helt ned på 20:30.

Men det var sidst på dagen - og skyerne forsvandt lige så stille mod syd. Jeg valgte til sidst at køre med 2 franskmænd, men luften virkede til at være helt død - og ikke engang lidt reduceret synk kunne vi finde. Derfor endte det med en udelanding på en fin græsmark.

Helt ufatteligt var der dog flere der fandt termik helt ind til omkring 21:30, hvor de sidste landede. Men det har været chancebetonet hvem der har været heldige at finde den sidste bobbel - og det havde uden tvivl været mere passende med den godt 300km b-opgave, der også blev udleveret på briefingen. Nr. 1 og 3 på den samlede resultatliste udelandede også - hvorfor de selvfølgelig ikke længere har nogen chance - da dagen gav 1000 point.

Den nuværende nr. 1, Felipe Levin, fra Tyskland ligner nu en sikker vinder i standard-klassen. Den skal bare flyves hjem. Han har i øvrigt over 2000 timer....altså i discus!;)

/Morten

P.S. Efter længere tids overvejelse har Hr. Stigsen nu fundet frem til at hans største ønkse til jul, er det skønneste aerodyn af dem alle; en Jantar!

Stille Dag!

Vi vågnede til regn på teltet i morges, og dagen blev da også aflyst fra Briefing af, dog skulle der midt på eftermiddagen komme noget opklaring, så i morgen skal der altså flyves igen.. i det skrevne øjeblik regner det heldigvis ikke mere. Pedersen og jeg er blevet efterladt hjemme i lejren, de andre er kørt til Helsinki for at shoppe og hvad man nu ellers kan finde på, så vi er overladt til Vestjysk hygge med Logbogsføring, åndsvage film og grin og kiggen på billeder.. kort sagt, en stille og rolig hviledag..

Dagen igår var spændende, dog en hård dag for mange, derfor også præget af mange udelandinger, men imponerende flyvninger fra vindernes cockpit. Næsten endnu mere imponerende var det næsten at de sidste 4 Std. klasse fly først stillede den på en mark 30 km ude, ca kl 2135.. henholdsvis 2 Nordmænd og 2 hollændere, det er da udholdenhed i Verdensklasse... :-D

Men ja, hele Team DK var jo næsten ude at trille igår, bortset fra Helmuth, som fik Rasmus hjem på en 3. plads, dejligt med ihvertfald en hjemme.
Jeg Var ude at hente Y4 sammen med Anne, og skal da love for at det er hyggeligt i Finland, vi endte med at køre sammenlagt 25-30 km på hvad der mest mindede om ensporet grusvej, tro mig.. det var ikke andet... :-D Som i kan se i filmen, Ren Margueritrute i Skov!

Vi vender tilbage imorn, Ha en god dag derhjemme!

Team Danmark

Nicolai

Finsk Hjemhentning!

I Sådan terræn foregik halvdelen af hjemhentningen igår.. Hyggelig Rute!

torsdag den 2. juli 2009

Det er rigtig lummert i dag!

Beklager jeg først skriver nu... Andreas og jeg har været i Loppi (20 km væk) og handle ind. Det er så lummert i dag, vi kan kun lige overskue at spise roulade og lytte på radioen hvordan det går drengene. Standardklassen flyver 557 km i dag, mens klubklassen flyver 344 km. Vejret blev meget bedre end forventet i dag - mens vi var til briefing forsvandt et mørkt skylag og Cu'er var begyndt at poppe op på himlen, et mirakel! Jens gik som den første i standardklassen, men har desværre været lidt i problemer, men er kommet op igen. Kristian og Rasmus lyder, som altid, positive over radioen og har meldt helt op til 4 m/s. Så vidt vi kan forstå over radioen, tror vi at Morten er omkring halvvejs nu. Herunder er der lidt billeder fra gridden i dag.

Mvh. Anne, Y4 crew



onsdag den 1. juli 2009

Billeder fra JWGC2009.fi



Så har vi sendt dem afsted

Både standard- og klubklassen skal i dag flyve 2,5 timers AAT. Deres startlinje er åbnet, men der er ingen af vores piloter der er gået endnu... Vejret er ligesom i går rimelig tvivlsomt, men Kristian har dog meldt om 1700 meter og skyer, så helt skidt kan det ikke være. Vi tror på at de alle kommer rundt i dag! I aften har vi planlagt grillaften sammen med Italienerne og Australierne - det skal nok blive hyggeligt. Bagefter står den på badning i søen for enden af banen, det er uundværligt efter sådan en varm dag.

Anne, Y4 crew